Túlzásba vitt egészség

alan-ko-617608-unsplash.jpg

Egyre többen és többen állnak be az egészséges életmódot követők táborába, ami egy fantasztikus dolog. A tudásanyag arról, hogy miként vigyázzunk a testünk és lelkünk egészségére manapság már könnyen elérhető nemcsak újságok és könyvek formájában, de a világhálón, a közösségi média felületein is.

Ez egyrészt nagyon jó, hogy bárki elérheti, kezébe kaphatja a megoldó kulcsot a problémáihoz, céljai megvalósításához. Ám ott van a másik oldala a dolognak. Sosem volt még olyan egyszerű átesni a ló túloldalára, mint napjainkban. Videó és képmegosztó oldalakon tömegesen vannak olyan profilok amelyek az életmódváltásról szólnak és fiatal, formás fiúk és lányok teszik fel a tökéletes testükről a tökéletes fotóikat. Ami egyrészt remek motiváció lehet, de a legtöbb embert ez viszi el a túlzásba vitt egészség útjára.

Ezt elkerülendő vegyük sorra, mire van szüksége ahhoz hogy céljait egészséges módon érje el és kikerülje a buktatókat.

juan-pablo-rodriguez-693578-unsplash.jpg
1. Céljainak megfelelő mennyiségű és minőségű edzés

A legjobb - különösen ha kezdő - ha felkeres egy szakedzőt. Vagyis például ha félmaratont szeretne futni, akkor keressen fel egy futóedzőt, vagy ha alakformálással kapcsolatos céljai vannak, akkor önnek egy konditermi személyi edzőre van szüksége.Ha nem állandó felügylet mellett edz, ajánaltos egy edzéstervet is kérnie, mert az ad egy keretet a dolgoknak. Egy jól összeállított koncepció mellett nem tud túl lőni a célon és túledzeni magát. 
Ne felejtse el, az a legfontosabb, hogy élvezze az edzést. Ki tudjon közben kapcsolni és semmiképpen se érezzen bűntudatot, ha nem túl lelkesen áll neki a napi penzumnak, vagy épp az élet úgy hozza, hogy kimarad egy edzés. Ne higyjen el mindent, amit a neten lát sztár sportolókról. Olyan nincs, hogy valaki minden edzésen szárnyal, mindenkinek vannak jobb és rosszabb napjai.
Ha úgy érzi testkép zavarokkal – nem elég izmos, nem elég vékony stb. -  küzd és nem tudja kordában tartan a dolgot bátran kérjen orvosi segítséget.

dan-gold-298710-unsplash.jpg
2. Helyes táplálkozás a szükséges arányokra való odafigyeléssel

Bármilyen célról is van szó – jobb időeredmény egy versenyen, fogyás, izmosodás stb. – talán a legfontosabb kulcskérdés a helyes táplálkozás. Ezt azt jelenti, hogy önnek nyilván oda kell figyelnie mikor és mit eszik. De ha már színházba is viszi magával a kis dobozka “csirkerizst”, nem találkozik inkább a barátaival sem és úgy érzi, hogy ez irányítja az életét akkor az már messze nem egészséges. (Sajnos a túlzásba vitt egészségnek már neve is van a szakirodalomban –ortorexia. )
Még a fitness- és testépítő versenyzők sem esznek az év 365 napján sótlan halat párolt brokkolival, ahogy nincsen állandóan kockás hasuk és szálkás combjuk sem. Ne támasszon irreális elvárásokat magával szemben. Ha mégis úgy gondolja nem tud ezekkel az elvárásokkal megbirkózni keressen fel szakembert, mert az étkezési zavarok komoly következményekkel járnak.

everton-vila-140207-unsplash.jpg

3. Megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés

Ez az az összetevője a fejlődésnek amit sokan teljesen figyelmen kívűl hagynak. Pedig hiába elcsépelt frázis, mégis igaz, hogy a minőségi pihenés nagyon fontos. Ráadásul itt nemcsak az alvásról, hanem az aktív kikapcsolódásról is szó van. Annak nincs értelme, ha ön heti hét napot edz maximumon, mert annak nemhogy fejlődés, hanem visszafejlődés és kieégés lesz a vége. Iktasson be hetente legalább 2-3 pihenőnapot. Ez nem azt jelenti, hogy ilyenkor egésznap feküdnie kell. Menjen el sétálni, túrázni, úszni, görkorizni, kerékpározni. De ne vigye túlzásba, ne haszolja kényszeresen a teljesítményt. Csak lazítson. Egy kis pihenés után még a motivációja is nagyobb lesz.

alexander-mils-684487-unsplash.jpg
4. Regenerációt elősegítő módszerek alkalmazása

Ezeket a kis trükköket nemcsak pihenőnapokon, hanem sporttevékenységek után is alkalmazhatja. Minden edzés után nyújtson le rendesen. Nem az a cél, hogy mindenáron megtanuljon spárgázni, de ha nem korlátozódik be a mozgástartománya nagyobb eséllyel kerülheti el a sérüléseket. Valamint az izompólya – ez veszi körbe az izmokat- rugalmasságának megtartása mellett az izmok is jobban tudnak fejlődni.

Remek szolgálatot tehet az SMR henger rendszeres használata is. Akár egy egész edzésnapot is szánhat minden héten nyújtásra és hengerezésre. Sokszor több haszna van mint egy sokadik popsi edzésnek.

Ami még kifejezetten ajánlott regeneráiós eszköz az a szauna. Ha bírja, akkor válassza a finn szaunát és a végén ne hagyja ki a hideg merülőt vagy zuhanyt. Csodákra képes a fáradt izmokkal és persze jót tesz a bőrnek, a keringésnek sőt még az immunrendszernek is. De ha inkább az alacsonyabb hőfokot és a száraz meleget preferálja, akkor az infraszauna is remek választás.
 
Amennyiben a meleg nem a barátja küönféle hűsítő, izomlazító sportkrémekkel is próbálkozhat. De havonta egyszer egy jó kezű sportmasszőr is igazi ajándék lesz az izmainak.

Összefoglalva a lényeg az, hogy élvezze a sportot, ne csak a teljesítményt hajszolja. Egyen egészségesen, de élvezze a finom ételeket, ne csak a kalórikát számolja görcsösen. Pihenjen bátran, hallgasson a testére. Kerülje a túzásokat, mert a görcsösség, a túlakarás, a kényszeresség messze nem egészséges. Találja meg az egyensúlyt testileg és lelkileg, mert erről szól az egészséges életmód.

Ha tetszett a cikkem kérlek kattints a Facebook megosztásra. Ha pedig érdekelnek hasonló tartalmak jelentkezz az Öltöző nevű Facebook csoportomba. (kattints ide)

Cikkem eredetileg megjelent a Diéta és Fitnesz magazinban. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zelenijlinda.blog.hu/api/trackback/id/tr7414291155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Zelenij Linda

Tekerj velem a teremben és a szabadban egyaránt. Találd meg önmagad, éld át a szabadságot és a bringás életérzést!

Friss topikok