Taposó- vagy patentpedál a jobb?

Az egyik örök kérdés azok számára, akik kicsit is elméllyednek a kerékpározás világában, hogy taposópedállal vagy becsatolós patentpedállal jobb e bringázni. Persze divat azt mondani, hogy aki egyszer váltott patentpedálra, az többet nem akar majd platformmal menni. Biztos ez? Szerintem nem! Én például váltottam!

_dsc0008.jpg
Ahogy az élet nagy kérdéseire általában úgy erre sincsen egy univerzális válasz, ami feketén fehéren megmondja mi a helyes megoldás. A válasz ugyanis az, hogy attól függ mi cél, hol és hogyan bringázol a legtöbbet.

Az tény, hogy bármelyik kerékpáros szakágról van szó a világ-kupákon és -bajnokságon, az olimpián és a komolyabb nemzetközi versenyeken mindenki valamilyen típusú patentpedált használ. De a profik világa más tészta. Alapvetően elmondható, hogy ha a lábad rögzítve van, akkor a hajtás sokkal hatékonyabb lesz, így országúton mindenképp érdemes elgondolkodni rajta. Terepen történő bringázásnál komplexebb a kérdés. Amennyiben egyszerűbb dózer utakon szeretnél menni és/vagy felfelé is tekernél, akkor is sokat segíthet a patentpedál. Viszont ha az extrémebb szakágak felé kacsintgatsz, mint például az enduro vagy a downhill akkor én inkább a taposó pedált javasolnám.

Sőt igazából az elején, tanuláshoz mindenkinek a platformot javasolnám! Miért?

1. Ha nincs becsatolva a lábad a pedálba nagyon hamar kiderül, hogy jó vagy rossz technikával kerékpározol e.
Én nagyon sokáig csak pedálhoz rögzített lábbal bringáztam és amikor az enduro bicómra felkerült a taposópedál, konkrétan a járdaszegélyre való felléptetésnél is majdnem pofára estem. Ez azért volt, mert megszoktam, hogy becsatolt lábbal tudok „csalni” és simán pedálból mozgattam a bringát. Ugratásnál ugyanez volt, nem felrántottam és testsúly áthelyezéssel elugrottam, hanem pedálból és lábbal felhúztam az egész gépet.   
Tehát amikor platformmal mész és azt érzed, hogy a lábad összevissza csúszkál, leesik az azt jelenti, hogy rossz technikát alkalmazol. Ha jó helyen van a lábfejed és megfelelően alkalmazod a testsúly áthelyezést a lábadnak stabilan kell maradni a pedálon (jó minőségű pedál és bringás cipő azért szükséges)  és gyakorlatilag egynek érzed magad a bringával. Ha érdekel ITT meg tudod nézni oktató videón, hogy kell egy sziklakerten platformmal lemenni. 

2. Amikor először mész patentpedállal garantált az esés megállásnál, így ne egy sziklakerten kezdd a megszokását, inkább valami sík, füves területen. Én az elején jópárat estem vele – nem azt a lábamat csatoltam ki amerre dőltem, nem csatoltam ki időben stb. Ezen mindenki átmegy.
Tehát a sima pedál magabiztosságot ad és egy okkal kevesebb lesz amin aggódni kell. Így több technikás részt is be fogsz vállalni, mert bármikor le tudod tenni a lábad és sokkal könnyebben el tudsz indulni akármilyen meredek lefelén. Bátrabban fogsz kísérletezni pl. egykerekezéssel, egyhelyben egyensúlyozással stb. és gyorsabban is fogsz fejlődni. Esésnél pedig sokszor kifejezetten előnyös és csökkenti a sérülések nagyságát is ha „el tudod dobni” a bringát. Volt olyan, hogy egy sziklakerten sikerült időben ellökni magamtól a bringát, így én nem estem el. Becsatolva hatalmas kormányon átesés lett volna nem túl szép végeredménnyel.

_dsc0041.jpg
3. A taposópedál segít az egyensúly megtalálásában, a helyes test- és lábfej pozició kialakításában. Sokkal jobban megérted milyen erők hatnak rád és a kerékpárodra, így a helyes mozgásforma fog rögzülni és például véletlenül sem fogsz spiccelve tekerni vagy lefelé gurulni.

4. Ha elsajátítottad a helyes bringa kezelést a meglévő technikai tudást simán át tudod integrálni patent pedálra (fordítva ez ugye nem igazán működik), ha továbbra is az a szimpatikus számodra. Ha pedig szeretnél velem bringázni keresd fel a weboldalamat a részletekért!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zelenijlinda.blog.hu/api/trackback/id/tr4515025302

Zelenij Linda

Tekerj velem a teremben és a szabadban egyaránt. Találd meg önmagad, éld át a szabadságot és a bringás életérzést!

Friss topikok