A gyakorlás nem elég?

Azzal mindenki tisztában van, ha valamit szeretne megtanulni, akkor azt gyakorolni kell. Például ha valaki meg akar tanulni biciklizni, akkor ha rendszeresen próbálkozik előbb utóbb megtanul kielégítően két keréken közlekedni. De mi a helyzet, ha valaki nemcsak elégségesen szeretne például kerékpározni, hanem szeretne megtanulni jól, sőt akár kiválóan bringázni? Tovább kell gyakorolnia?
dsc_3044-2.jpg
Nem teljesen. A sima, hétköznapi értelemben vett gyakorlás itt már nem elég. És ez igaz az életben bármilyen tudás vagy készség elsajátítására is.
Vegyük például a matekot. Ha napi 10, 15 vagy 100 példát megcsinálsz akkor jobb matekos leszel? Hányat oldasz meg belőle jól? Hány olyan példa van ami előre visz? Deriválni szeretnél de egy ismeretlenes egyenletre való szöveges feladatokat csinálsz?

Vagy nézzük a zongorát. Eljátszod tízszer mindennap ugyanazt a darabot annak reményében, hogy majd jobban fog menni. De hányszor játszod el ebből jól? Mit rontasz el azt tudod egyáltalán?

De érvényes ez vezetésre is. Aki 20 éve vezet nem biztos, hogy jobba csinálja, mint az aki csak 2 éve. A 20 év alatt egy átlagos sofőr hányszor kerül ki a komfort zónájából? Hány vezetés technikai tréningen vesz részt és azt mikor alkalmazza utána? Valószínű soha, csak békésen elautózgat a városban néha autópályán és igyekszik nem neki menni semminek parkolás közben.

No de térjünk vissza a kerékpározásra.

dsc_3110.jpg
Ha például valaki szeretne egyre nagyobb és nagyobb ugratókon menni, akkor nem elég ha megmarad a kisebbeken, amiket már rutinból meg tud csinálni. Ha az meg van már simán, újabb tízezer ismétlés nem visz előrébb. Ugyanakkor ésszel kell felépíteni és célzott gyakorlással. A célzott a kulcsszó.
A célzott gyakorlás összeállítása egy olyan dolog, amit jobb nem egyedül csinálni bármiről is van szó, akár bringa, akár matek, akár zongora. Kell a segítség és a visszajelzés. Ezért érdemes egy tanárt, mentort keresni.

A további fejlődéshez mindig ki kell lépni a komfort zónából, de csak éppen egy lépéssel. Ahogy a szorzótábla megtanulása után sem egyből a két ismeretlenes egyenletek jönnek.
Mindig meg kell nézni milyen lépésekből áll a következő szint.
dsc_3560.jpg
Jelen esetben az ugratóra a hossza miatt nagyobb sebesség kell. Tehát kell egy hely, ahol be lehet gyakorolni, milyen ha nagy sebességgel mész rá. Mennyiben módosul a mozdulatsor és a reakció idő sebessége.
Utána látható, hogy az elugró north shore elég szűk. Tehát, ha nem megy stabilan gyakorolni kell az egyenes gurulást egy szűk pallón. Valamint azt is, hogy kell csak arra koncentrálni, amerre menni szeretnél és minden mást kizárni.
Az ugartásokhoz szüksége lehet például további egyensúly fejlesztésre meg izomerőre kirántani a bringa elejét. Ehhez kell többek között a core és mell izmok erősítése.
A videómból kiderül én hogyan állítottam össze célzottan egy új ugrató előtt a gyakorlásomat. További extra tartalmak pedig IDE kattintva érhetőek el.

 

Zelenij Linda

Küldetésem, hogy megmutassam, hogy uralni a bringát és a hegyeket nem boszorkányság, hanem tiszta élvezet.

Friss topikok