Útmutató a legfontosabb mtb felszerelésről kezdőknek

Azért írtam össze ezt a kis útmutatót, hogy segítsek a kezdőknek abban, hogyan állítsák össze a felszerelésüket terep bringázáshoz, hogy kényelmesen és magabiztosan élvezhessék az erdőt.

dsc_4936.jpg

Amikor 2012 nyarán elkezdtem tekerni nekem is gondot okozott a helyes ruházat megválasztása és sokszor egy-egy apróságon is múlt, mennyire volt élvezhető a bringázás. Persze megkérdezhettem volna valakit, de kezdőként az embernek nem sok „profi” bringás ismerőse van és mivel ez mégiscsak férfi domináns sport, volt amit nem is nagyon mertem.

Képen az abszolút nem. 
561397_416432718403174_1250859845_n.jpg
Tehát íme néhány alapdolog, amit ha megfogadsz garantáltan jobban fogod magad érezni a kerékpárod nyergében egy-egy edzés alkalmával.


Bukósisak

Ez az, ami egy pillanatig sem lehet kérdéses, hogy szükséges. Mindig. Minden időben. Akkor is ha „csak” aszfalton tekersz. Ha pedig terepen szeretnél megtanulni menni pláne. A legjobb talán egy olyan bukósisak, aminek lecsatolhatós állvédős része van, így nem kell mindig fullface-ben menned, ha nem akarsz. Viszont, amikor valami nehezebb és új dolgot gyakorolsz, az arcod biztonságban lesz.
A bukósisak az a tétel, amin egy fillért sem szabad spórolni, mert az életed múlhat rajta. Még akkor is ha azt mondod, hogy eszed ágában sincs veszélyes helyeken menni. Ám elég lehet egy szerencsétlen esés az aszfalton, ahol pl. bevered a fejed a járdaszegélybe... 

Fejpánt, fejkendő

Ha izzadós vagy, akkor télen-nyáron érdemes egy vékony fejkendőt/fejpántot venned a bukósisak alá. Ezzel megakadályozhatod, hogy a szemedbe folyjon az izzadság. Igen kellemetlen és baleset veszélyes, ha a sós cseppek a szemedbe csorognak a homlokodon keresztül. Arra ügyelj, hogy ne legyen túl szoros, mert meg fog fájdulni a fejed.

Szemüveg

Nagyon fontos kiegészítő, de nem a divat szempontjából.
Először is megvédi a szemed attól, hogy menet közben por, vagy akár bogár menjen bele. Elég kellemetlen mikor mész 40 km/órával lefelé és hirtelen valami a szemedbe kerül. Jó eséllyes egy szép pander lesz belőle.
De akkor is fontos védelmi funkciója van, mikor esel egyet. Nekem már többször védte meg a szemem épségét a jó minőségű szemüveg. Éppen ezért nem is szabad utcai napszemüvegben menni. Ha eltörik a lencséje és még az is a szemedbe megy, az nem sokat segít.
A legjobb, ha olyat veszel, aminek cserélhető lencséje van. Például az erdőben valamilyen sárgás színű a legjobb, de mikor megy le a nap, vagy borult az idő túl sötét lehet a sűrű fás részeken, így jó egy víztiszta lencse is. Ha nem látsz meg időben például egy gyökeret, abból komoly esés is lehet. Egyszóval ez is egy olyan tétel, amin jobb nem spórolni.

dsc_4996.jpg
MTB mez, technikai felső

Mivel úgyis izzadni fogsz, a legpraktikusabb, ha valamilyen izzadság elvezető felsőt veszel fel. Ha nem akarsz tapadós felsőben menni, akkor aláöltözőként is használhatod. Nagy melegben ezek a felsők sokszor jobban is szellőznek, mint egy sima póló. Arra figyelj, hogy olyan fazonja legyen, ami nem akadályoz a mozgásban. Például, ha mégis utcai felsőt választasz, ne harangujjú vagy ejtett vállas darabot vegyél fel.

Háti/ivózsák

Soha ne menj el otthonról innivaló nélkül. Ha zavar, hogy le kell nyúlkálnod a kulacstartóba, vagy félsz, hogy elhagyod jó választás az ivózsákos megoldás.
De a hátizsák amúgy is praktikus. Először is mindent el tudsz tenni biztonságosan és nem kell aggódnod, hogy kiesik a zsebedből vagy véletlenül kirántod pl. a kulcsodat, a pénzedet vagy az irataidat. Valamint, ha elfogy az innivalód és veszel a boltban valamit, nem kell mindent ott meginnod, hanem el tudod vinni magaddal. És nem mellesleg akár védelmi funkciót is el tud látni egy-egy esés során.

Zárt kesztyű

Nemcsak télen, de nyáron is hasznos, ha hosszú ujjú kesztyűt hordasz.
Először is, ha például esik az eső, vagy csak simán nagyon izzad a kezed simán le tud csúszni az ujjad a fékkarról, vagy a váltóról, ha ujjatlan kesztyűben vagy.
Másodszor pedig esésnél ha lejön a bőr az ujjaidról az elég lassan tud gyógyulni, hiszen folyton megfeszül a bőr és felszakad a seb.

e802c4ae-1316-46ef-845c-f0ab11498bf0.JPG
Kerékpáros nadrág

Több okból is hasznos ha kifejezetten bringázáshoz készített nadrágban tekersz. Először is, egy utcai nadrág nem biztos, hogy bírja követni a mozgásodat és nem túl kellemes, ha kiszakad a fenekeden (kipróbáltam :D ). Valamint a belső varrások is elég nagyok, amik könnyen sebesre törnek. Emellett sok sportnadrág bőszárú és az nemcsak kidörzsöli a combodat, de be is akadhat a hajtásba.
Az elején egyébként kényelmetlen lehet a sok nyeregben töltött idő és ezen sokat segíthet egy szivacsos nadrág. Ezeket úgy tervezték, hogy alsónemű nélkül kell őket hordani és minden használat után mosni, mint egy bugyit. Elsőre fura lehet, de nagyon kényelmes. Sok gyártónak van külön női ülepes nadrágja is, ami abban különbözik, hogy kevésbé széles a betét, így nem dörzsöli ki a kényes részeket. Ha nem akarsz passzentos nadrágban tekerni, akkor alulra vegyél betétes nacit és lehet kapni bő, bringás sortokat és hosszú nadrágokat is, amik kényelmesen felhúzhatóak rá és mégis minden fentebbi kritériumnak megfelelnek.

Térdvédő

Ha nem is tervezel hosszútávon durva terepen menni, tanulós időszakban érdemes beruházni legalább egy térdvédőbe. Amikor hozzám jön valaki mountainbike edzésre mindig erősen javaslom a térdvédőt. Én magam sem csinálok semmit nélküle.
De a legjobb, ha könyökvédőt is szerzel. Mondjuk én se szeretem nagyon a könyökvédőt , így sokszor inkább viszek magammal a lefelére egy hosszú ujjú felsőt. Nyilván nem egy protektor, de plusz egy réteg ami előbb szakad, mint a bőröm. 
57dce821-265d-4336-a799-9e6eb25e5121.JPG
Magas szárú sportzokni

A sportzokni kicsit szorosabb, mint egy átlag zokni. Ez azért kell, hogy ahogy mozogsz a zokni ne dörzsölje ki a lábadat. Magasabb szárút pedig azért érdemes választani, mert némiképp védi a bokádat, kevésbé lesz koszos a lábad, az alj növényzet sem vagdossa össze, valamint a cipő sem töri fel a sarkadat.

Kerékpáros cipő taposó pedálhoz is

Amikor először elkezdtem bringázni, azt gondoltam, hogy a sima sportcipőm tökéletesen megfelel a célnak. De előbb vagy utóbb az ember rájön, mekkorát is tévedett. Legkésőbb az első gyorsabb és rázósabb lefelén, ahol lepattan a lába a pedálról.
A montis cipők talpa  jóval merevebb, mint bármelyik utcai cipőé. Ez azért is kell, hogy tekerésnél ne vesszen el az erőátvitel azzal, hogy hajlik a lábfejed. Felfelé ez igencsak fontos. Ráadásul ha nyomja a pedál a lábad az fájdalmat okoz, és könnyen be is görcsölhet a talpad.
Valamint a bringás cipők talpa úgy van kiképezve, hogy a pedál tüskéi szépen belemarjanak és stabilan rajta maradjon a lábad. És persze a cipő talpa se menjen szét 3 hónap után.

Ha érdekelnek még kerékpáros tartalmak keresd fel a Facebook zárt csoportomat – Freeride edzés.

Zelenij Linda

Küldetésem, hogy megmutassam, hogy uralni a bringát és a hegyeket nem boszorkányság, hanem tiszta élvezet.

Friss topikok